Blogg

Välkommen till Interactive e-commerce´s blogg. Här delar våra medarbetare med sig av insikter och åsikter i allt som har med den moderna utvecklingen av handeln att göra. Tanken är att detta ska vara en nyttoblogg. Här hittar du sådant som du kan omsätta i praktiken och ha nytta av - fler kunder, mer spännande upplevelser i butik och bättre resultat. Nu kör vi!

Därför borde alla detaljister starta en TV-kanal!

Manus och film

Det är kris i TV-branschen. Populära format läggs ner eller läggs på is. Redaktioner bantas. Det sparas på allt som går att spara på. Men är det då kris för själva TV-mediet?

Nej, TV eller video aldrig har varit hetare, mer inne, mer pedagogiskt eller mer kostnadseffektivt än nu. Men den nya användningen av TV är inte i traditionella TV-kanaler utan i detaljhandeln.

TV-mediet är både kung, drottning, prins och prinsessa 2024 för detaljhandeln. Det stora problemet att att branschen inte verkar förstå det själva.

Det finns förstås många anledningar till varför detaljhandeln bör satsa på TV, låt mig får ge dig de två viktigaste:

1. Detaljhandeln måste använda sina kompetenta butiksmedarbetare bättre. De träffar alldeles för få kunder idag. Med TV kan de kompetenta butiksmedarbetarna träffa och serva fler kunder, vilket borde ligga högst upp i alla detaljhandelsföretags strategiplan.

2. Detaljhandeln behöver satsa mer på relation. Själva transaktionsprocessen i detaljhandeln är numera otroligt utvecklad vilket innebär att när du som konsument väl bestämt dig för vad du vill ha är själva transaktionen inga problem.

Tyvärr går relationsprocessen många gånger åt andra hållet. Handeln sparar på sina viktigaste tillgånger - nämligen medarbetarna. Och visst är det lätt att dra ner på antalet medarbetare i butik när man skall spara. Trots att vi vet att det är just relationen mellan säljare och kund som är det mest avgörande för att bygga kundupplevelsen.

Behovet att mötas, träffas, umgås och handla har inte ändrats. Men det har kommit en antal tekniska lösningar som gör att man kan göra det på ett helt nytt sätt.

TV-mediet är oslagbart på att bygga relationer.

Vi rekommenderar handeln att snarast skaffa en enkel TV-studio. Spela in dina medarbetares säljarbete. Sänd live på nätet och i dina egna kanaler. Använd TV-monitorer i i butiken.

Låt oss berätta hur vi kan hjälpa dig.

Christian Bönnelyche

Interactive e-commerce management consulting