Digital basic solutions

Segmentering - communities

Precis som i den gamla analoga världen är ”segmentering” något av det viktigaste du kan göra för att planera för interactive e-commerce.

Här vill vi gärna peka på ett fenomen som du absolut ska utnyttja: communities - människor som själva har grupperat sig kring intressen, behov eller annan tillhörighet.

Att nå en community är ett mycket effektivt sätt att marknadsföra och att låta kunder bilda en community är ett bra steg på vägen dig.

Hur bygger man en community?

Se till att kunderna får ett forum för att dela erfarenheter, ställa frågor eller bara umgås. Detta gör du i sociala media.

Se till att communityn får information av dig och på andra sätt blir specialbehandlad.

Tänk på att tekniken gör det möjligt att skapa många små communities istället för en stor. Det är effektivare. Istället för ”hundägare” gör du ”taxägare”, ”schäferägare”, ”pudelägare” osv.

Vi hjälper dig att både hitta befintliga communities att arbeta med men vi är även din rådgivare i hur man skapar egna.

Content

Självklart måste du även i den interaktiva världen bjuda dina kunder på ett vettigt innehåll.

Vi hjälper dig med content-strategin, både teoretiskt och praktiskt och ser även till att innehållet blir producerat av de rätta kompetenserna.

Hör Pelle Hasselgren berätta om communities och content. Två grundpelare i Interactive e-commerce.