Därför kan ”the main character syndrom” hjälpa handeln att lyckas!

En stor del av detaljhandeln och e-handeln brottas med vikande försäljning och lönsamhet. I butik så visar man bl a handlingskraft genom att skära ner på antalet anställda i butik eller skära ner de anställdas arbetstid. ”Hyvling” har blivit ett nytt begrepp när det gäller handelns anställda.

På det stora varuhuset där man hävdar att man har ”Sveriges bästa säljare” så är ett av problemen att dessa säljare möter för få kunder.

Samtidigt så vill 85% av alla ungdomar bli influencers och man skulle kunna säga att personligheter har blivit viktigare är produkten i sig. På Tik tok finns en hash tag: ”the main character syndrom” som på ett otroligt underhållande sätt visar det lite negativa med människor som inte bara tycker att de är huvudpersonerna i sitt eget liv utan också har huvudrollen i alla andras liv.

Men bakom denna drift med egon finns en lärdom.

Genom att tillämpa ”The main character syndrome” i sin buseinss kan detaljhandeln lyckas bättre. Hur många detaljhandlare lyfter fram sina bästa säljare idag? Alltför få skulle jag vilja säga. Ett exempel båda att vi ligger efter är hur vi hanterar företeelsen liveshopping eller videoshopping. Den har varit extremt framgångsrikt i Kina men aldrig slagit igenom i Skandinavien med några få undantag.

De gånger man försöker etablera liveshoppingprogram använder man oftast influencers istället för egna medarbetare. De egna säljarna förblir en anonym massa som man knappt vet namnet på och  än mindre vad dom verkligen kan. 

Tänk om detaljhandeln lyfte fram sina medarbetare både i butik men också lät dem nå en bredare publik med sin kompetens. Att ge dom en ökad räckvidd som man säger på mediaspråk.

Tänk om vi i tider som dessa får se en ökad satsning på ”main characters” i både detaljhandel och e-handel. Både vad gäller strategi, kompetensutveckling, koncept och genomförande. De tekniska plattformarna finns redan. Så vad är det som gör att det händer så lite inom detta område?

Vi på Interactive e-commerce hjälper till att sätta strategi och organisation för hur man använder sina medarbetare på ett helt nytt sätt och ger dem en ny plattform att kommunicera med kunderna. 

Christian Bönnelyche

Interactive e-commerce management consulting

Lämna en kommentar