Därför borde alla detaljister starta en TV-kanal!

Det är kris i TV-branschen. Populära format läggs ner eller läggs på is. Redaktioner bantas. Det sparas på allt som går att spara på. Men är det då kris för själva TV-mediet?

Nej, TV eller video aldrig har varit hetare, mer inne, mer pedagogiskt eller mer kostnadseffektivt än nu. Men den nya användningen av TV är inte i traditionella TV-kanaler utan i detaljhandeln.

TV-mediet är både kung, drottning, prins och prinsessa 2024 för detaljhandeln. Det stora problemet är att branschen inte verkar förstå det.

Det finns förstås många anledningar till varför detaljhandeln bör satsa på TV, låt mig få ge dig de två viktigaste:

1. Detaljhandeln måste använda sina kompetenta butiksmedarbetare bättre. De träffar alldeles för få kunder idag. Med TV kan de kompetenta butiksmedarbetarna träffa och serva fler kunder, vilket borde ligga högst upp i alla detaljhandelsföretags strategiplan.

2.  Detaljhandeln behöver satsa mer på relation. Själva transaktionsprocessen i detaljhandeln är numera otroligt utvecklad vilket innebär att när du som konsument väl bestämt dig för vad du vill ha är själva transaktionen inga problem.

Tyvärr går relationsprocessen många gånger åt andra hållet. Handeln sparar på sina viktigaste tillgånger – nämligen medarbetarna. Och visst är det lätt att dra ner på antalet medarbetare i butik när man skall spara. Trots att vi vet att det är just relationen mellan säljare och kund som är det mest avgörande för att bygga kundupplevelsen.

Behovet att mötas, träffas, umgås och handla har inte ändrats. Men det har kommit en antal tekniska lösningar som gör att man kan göra det på ett helt nytt sätt. TV-mediet är oslagbart på att bygga relationer.

Vi rekommenderar handeln att snarast sätta sin TV-strategi.  Och när man har satt den så handlar det om att börja jobba med den. Vi hjälper er gärna att göra en förstudie, strategi och sedan implementera den både vad gäller val av tekniska plattformar, utbildning av medarbetarna, skapande av koncept och själva genomförandet. Det är genom att börja på riktigt som utvecklingen kommer.

Christian Bönnelyche

Interactive e-commerce management consulting

3 Kommentarer

  1. Jan Bananberg den november 25, 2023 kl 6:52 e m

    Det är ett intressant resonemang Christian. Du kanske skulle utveckla det lite.

    • Christian den december 4, 2023 kl 4:12 e m

      Vi har en separat dragning hur företagen skall tänka när det gäller detta. Vi visar den gärna för din ledningsgrupp eller styrelse

  2. Kenth Bergman den november 30, 2023 kl 2:24 e m

    Intressanta tankar! Stort TACK!

Lämna en kommentar