Det är kris i influencerbranschen! Men tänk på att dina bästa influencers finns på armlängds avstånd.

Artikel efter artikel berättar om hur influencer-marknaden har stora problem. Samtidigt visar undersökningar att 85% av alla ungdomar vill bli influencers. De enda som verkar lida av dåligt självförtroende är med några få lysande undantag detaljhandeln och e-handeln. För de har helt glömt bort att i de branscherna har man sina bästa influencers på armlängds avstånd – det är de egna medarbetarna.

Det är lite oväntat. Genom åren har de flesta detaljister i alla fall pratat om att medarbetarna i butiken är en av de allra viktigaste tillgångarna. Det är de egna säljarna som lyfter butiksupplevelsen och som kan hjälpa kunden i köp-processen. 

Men när det gäller att använda sina egna medarbetare i sociala medier eller att få större räckvidd så står detaljisterna och stampar. Och så fort man skall jobba med någon annan plattform än själva butiken så tittar man efter andra personer som t ex influencers.

På kort sikt så kan influencers med stor räckvidd kanske vara en enkel lösning istället för att långsiktigt bygga upp de egna medarbetarna vad gäller deras digitala varumärken och att använda dem i att möta kunderna på digitala  plattformar.

Man kan fråga sig varför? Här finns en enorm säljresurs nu när kunderna i butik över tid bara kommer att bli färre men behovet av service, kunskap och relation fortfarande är mycket stort.

Som pionjär inom influencerstrategin har Daniel Wellington blivit varse om hur snabbt sociala medier-landskapet förändras. Influencerstrategin är inte död – men den är ljusår ifrån hur den såg ut i början.

“Det fundamentala har varit att vi ska nå kunder genom coola och creddiga människors nätverk. Vi var tidiga med sociala medier, och blev stora precis när Instagram började. Men influencers för 10 år sedan var inte lika kommersiella som de är idag, så den strategin vi använde då fungerar inte så bra idag. Samtidigt har många bolag försökt lära av oss, så konkurrensen har blivit stor”, förklarar Tianhao Liu VD på Daniel Wellington på nyhetssiten BreakIt.se.

Så varför ser inte detaljhandeln potentialen i att använda sina egna medarbetare som influencers i företagens egna kanaler.

Vi på Interactive e-commerce hjälper företag med organisation, strategi och koncept för att jobba med egna influencers. Vi vågar utlova ökad försäljning, mer stimulerade medarbetare och en närmare relation med kunderna i fler kanaler. Och vi berättar gärna mer.

Christian Bönnelyche

Interactive e-commerce management consulting

Lämna en kommentar